De invloed van stress op de huid

Dat stress veel negatieve effecten heeft weet iedereen. Ook de huid reageert sterk op stress. In dit artikel vertel ik je meer over de invloed van stress op de huid.

Wat gebeurt er bij stress?

Om vele redenen kan je stress hebben: Hoge (prestatie) druk op het werk, een examen of in de file staan. Het ene geeft een kort stress moment, het andere blijft door sluimeren. Vooral langdurige stress periodes hebben veel invloed op je lichaam. Dit heeft te maken met je zenuwstelsel die in de actieve stand blijft staan. Alle processen in je lichaam zijn onder invloed van je centrale zenuwstelsel. Wanneer dit te lang actief blijft put het je lichaam uit. De ruststand blijft namelijk uitgesteld. En deze is belangrijk voor de rust en spijsvertering. Daarom krijgen mensen ook snel maagpijn/klachten en slapen ze slecht. Ook de huid kan niet herstellen en wordt onrustig. Deze onrust uit zich vaak in onzuiverheden en ontstekingen.


Cortisol

In de stress stand maakt het lichaam het hormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je voor een langere tijd alert kan blijven in stress situaties. Dat je 10-20% beter kan presteren, vandaar dat er vaak onder druk beter gepresteerd wordt. Wanneer dit te lang duurt en er teveel cortisol wordt aangemaakt, wordt het lichaam uitgeput en veroorzaakt dit hormoon ontstekingen. Dit zie je altijd terug in de huid, omdat deze de gezondheid van het lichaam spiegelt.


Een trekkerige huid door stress

Het hormoon ortisol maakt een disbalans in de hormoonhuishouding waardoor het vocht in je lichaam minder goed vastgehouden wordt. Daardoor ontstaat een vochtarme huid, welke trekkerig aanvoelt. Daarnaast breekt dit hormoon het collageen af in de huid. Collageen zorgt ervoor dat de huid mooi vol en stevig blijft. Wanneer dit afgebroken wordt, veroudert de huid vele malen sneller.


Rimpels door stress

Wanneer iemand door een moeilijke en/of stressvolle periode gaat zie je de huid vaak "tekenen". Er ontstaan meer lijntjes en rimpels en de huid wordt slapper. Door een continue verhoogd cortisol gehalte wordt het collageen in de huid afgebroken. Dit omdat de huid ook minder bestand is tegen vrije radicalen deze stress periode. > Klik hier om meer te lezen over vrije radicalen.


Een rode en gevoelige huid door stress

Ook roodheden in de huid kunnen door stress ontstaan als gevolg van cortisol. Je herkent het vooral aan vlekkerige roodheden in het gezicht. Het hormoon cortisol zet de doorbloeding op gang om meer voedingsstoffen aan te voeren in het lichaam en hersenen. Daardoor ben je vaak warmer tijdens een stress situatie.


Nachtdiensten hebben ook een negatief effect op de huid

Nachtdiensten brengen je bioritme uit balans. Daardoor kan je lichaam niet voldoende herstellen en je lichaam krijgt onvoldoende rust. Het lichaam heeft regelmaat nodig, dit zie je vooral bij kinderen. Ze worden onrustig en soms zelfs vervelend als ze moe zijn. Het lichaam geeft aan dat het energie peil laag staat en opgeladen moet worden. Wanneer je onregelmatig leeft, slaap je vaak korter en vergt dit meer energie van je lichaam. De reserves in je lichaam worden opgebrand.


Ontstekingen in de huid

Wanneer we stress ervaren gaat het mannelijke hormoon: testosteron omhoog. Dit hormoon verhoogt de talgproductie waardoor ontstekingen ontstaan. Dit geldt ook voor de menstruatie, waarin veel hormonale schommelingen plaatsvinden tussen de mannelijke en vrouwelijke hormonen. Daardoor zijn vrouwen vaak vlak voor/tijdens de menstruatie gevoelig voor ontstekingen.


Vochtophoping en wallen onder de ogen

Voldoende nachtrust zorgt voor het herstel van het lichaam. Bij te weinig slaap (omdat je van stress ligt te piekeren) kunnen de afvalstoffen niet voldoende afgevoerd worden wat resulteert op vochtophopingen en donkere kringen onder de ogen.


Slechte eetgewoontes door stress

Een slechte huid kan ook ontstaan door je voedingspatroon in een stressvolle periode. Wanneer we het druk hebben hebben we de neiging om minder goed voor onszelf zorgen. Een snelle hap zoals een kant-en-klaar maaltijd en de behoefte naar suikerrijke voeding is vele malen hoger bij stress. Die ongezonde stoffen die in het lichaam binnenkomen maken het hormoon: insuline instabiel. Dit heeft invloed op het hele lichaam en dus ook de huid.


Jeuk en huidproblemen

Het hormoon histamine wordt ook geactiveerd bij stress. Dit geeft enorme jeuk op de huid. Veel huidproblemen zoals rosacea, acne, psoriasis en eczeem worden verergert door stress. Stress verlaagt de weerstand, veroorzaakt slechte eetgewoontes en verhoogt het testosteron en histamine in de huid. Dit maakt de huid onrustig, rood en veroorzaakt ontstekingen.


Wat kan je doen tegen huidproblemen bij stress?

Gebruik verzorgende producten die de huid flink hydrateren. Neem ook extra vitamine C om de vrije radicalen tegen te gaan. Dit kun je doen door de vitamine C en Beta caroteen als supplementen in te nemen (alléén bij een tekort hieraan), maar je kan ook vitamine A en vitamine C gebruiken op de huid. Eet zo gezond en onbewerkt mogelijk en zorg voor een goede nachtrust. Jeukt de huid? De Neuro Sensitive lijn van Doctor Babor is gespecialiseerd in een onrustige, rode en jeukende huid!


Tips voor ontspanning

- Ga buiten wandelen, de natuur werkt op je rechter hersenhelft: De positieve kant. Dit geeft je meer ontspanning dan de linker hersenhelft: de negatievere kant. Ook lezen en tv kijken activeert de linker hersenhelft. Tip: Kleurboek voor volwassenen. Dit is een goede stimulans voor de rechter hersenhelft!

- Schrijf de dingen die jou bezig houden op voordat je gaat slapen. Een to do lijst noemen we dat. Deze leg je letterlijk op je nachtkastje neer en kan je de volgende dag weer oppakken.

- Boek een Yoga les, dit helpt je te ontspannen en even in het moment te zijn.

- Mediteer, zelfs 5 minuten per dag kunnen je hoofd leegmaken en je even een moment van rust geven. Online vind je veel fijne muziek en meditatielessen om te starten.

- Luister naar je ademhaling. Vooral fijn als je in bed ligt. Adem 5 keer diep in en langzaam uit. De verbetert je ontspanning meteen. Door bewust met je ademhaling bezig te zijn vergeet je de andere dingen sneller.

- Plan je eigen rustmomenten. We moeten van alles en vergeten onszelf. Maak van jezelf een prioriteit. Denk aan de mooie zin in het vliegtuig: "Help eerst uzelf en dan de anderen". Als wij niet gezond zijn en goed in ons vel zitten, kunnen wij anderen ook niet goed helpen. Daar wordt iedereen beter van!


Zoals je leest gebeurt er veel in het lichaam onder invloed van hormonen. Deze hormonen sturen alle processen in je lichaam. Ben jij benieuwd naar de hormonen in je lichaam en wat ze precies doen? Dan raad ik je aan om het boek de hormoonfactor van Ralph Moorman te lezen. >> Klik hier om naar zijn website te gaan.


Wil jij meer weten over de huid? >> Lees dan de huidartikelen in mijn Blog via deze link


Vind jij mijn huidartikelen waardevol? Dan zou ik het superleuk vinden als je deze deelt met je familie en vrienden! Via onderstaande