Collageen

Vaak hoor je over collageen in de huid en in huidverzorgingsproducten. Wat is het precies en wat doet het voor de huid? Je leest het in dit artikel!

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit dat aangemaakt wordt door de fibroblasten in het lichaam. Collageen komt voor in de botten, tanden, kraakbeen en ook in de huid. In de huid heeft collageen een verstevigende en ondersteunende functie; het werkt als een netwerk in het huidweefsel dat alle cellen bij elkaar houdt. Dit maakt de huid stevig en sterk van structuur.


Bij het ouder worden, worden de collageenvezels ook harder en gaan ze aan elkaar plakken (Dit noemen we: versuikering/glycatie). Dit is het samenklonteren van de collageen vezels in de huid. De gehele structuur ervan wordt stijver en verliest aan elasticiteit. Door dat het samen klontert komt verslechterd de doorbloeding en krijgt de huid minder aanvoer van voedingsstoffen. Het gevolg: Het afsterven van de collageenvezels.


Afname van collageen

Het eiwit collageen is dus de basis voor een sterke en stevige huid. Vanaf het moment dat je uit de groei bent (vanaf je 21e) neemt de hoeveelheid collageenvezels in de huid af. Dit kan je zien door de rimpelvorming in de huid. De verslapping ontstaat door de afbraak van elastinevezels in de huid.


Waardoor neemt collageen af?

Niet alleen de natuur is verantwoordelijk voor de afname van collageenvezels in de huid en het lichaam. De natuurlijke productie van collageenvezels kan ook worden afgeremd door een ongezonde levensstijl. Denk aan: roken, het nuttigen van alcohol, overmatig zonnen en ongezonde voeding. Deze geven een hoger risico op de snellere afbraak van collageenvezels in de huid. Het resultaat? Een huid die eerder rimpels vertoont.


Hoe bescherm je het collageen in de huid?

Voorkomen is beter dan genezen. Bescherm je huid tegen de zon en warmte/kou stress. Vooral de overgangen van koud naar warm en vice versa veroorzaken een stress reactie in de huid. Het gevolg: Vochtverlies. Door vochtverlies krijgt het collageen geen voedingsstoffen van binnenuit en verschrompeld. Wanneer deze te lang geen voeding krijgt sterft de cel af. Daarnaast helpt vitamine C om de collageen vezels te beschermen.


Vitamine C vind je ook veel in huidproducten terug, wel dient er voldoende van in te zitten. Dat zie je aan de plaats waar de vitamine C staat in de ingrediëntenlijst. Staat deze vooraan? Dan zit er voldoende van in. Is dit niet het geval en staat het achteraan? Dan zit er te weinig van in, aan 0,001% vitamine C heb je niks! De naam van het ingrediënt op de lijst is: Ascorbinezuur of Ascorbic Acid. >> Klik hier om meer te lezen over Vitamine C

Product op de foto: PCA Skin C&E Strength


Voedingstip

Ook je voeding draagt bij aan een stevige huid. Eet vitamine en mineraal rijk door groenten en fruit in alle kleuren te eten. Deze bevatten antioxidanten die de huid helpen met het bestrijden tegen de vrije radicalen. >> Klik hier om meer te lezen over vrije radicalen.


Let hierbij vooral op de vitamines A, C en E.


Vitamine A (ook wel bekend als retinol): Stimuleert het vernieuwingsproces van de cellen. Daardoor wordt de huid geactiveerd om nieuwe collageen vezels aan te maken. Eet vette vis, wortelen, abrikozen en pompoen.


Vitamine C: Werkt regenererend, herstelt pigmentvlekjes en beschermt je huid. Supersterk antioxidant. Vitamine C vind je in bijna alle groente (vooral de groene groentes en de kool soorten) en citrus vruchten. Veel mensen hebben een tekort aan vitamine C, wanneer je weet waar het in zit kan je er makkelijk om denken. Heb je tekort? Dan kan je ervoor kiezen om vitamine C in supplement vorm in te nemen.


Vitamine E: De opruimer als het aankomt op vrije radicalen. Deze beschermen de huid tegen de oxidatie (vrije radicalen). Vitamine E vind je in vette vis, noten, peulvruchten koudgeperste olie, zaden en pitten.


Matig je consumptie van suiker, koffie, verzadigde vetten (vooral transvetten), alcohol en stop met roken.


Feit: Je kan rimpels nooit tegenhouden of laten verdwijnen zonder dat er een mes aan te pas komt. Wel kan je het verouderingsproces vertragen door goed voor jezelf en je huid te zorgen.


Wat kan ik het beste aan huidverzorging gebruiken om het collageen in de huid te beschermen?

De zon en roken zijn de twee grootste oorzaken van collageenafbraak in de huid. Stop met roken en zon met mate. Voor de vitamine D aanmaak hoef je maar 15-30 minuten in de zon te zijn met je hoofd en handen. Gebruik een dagcrème met SPF om de huid te beschermen tegen de zon indien je veel buiten bent. Ben je niet langer dan 30 minuten per dag buiten, dan is dit niet noodzakelijk.


Klik op onderstaande knop om de producten die de collageenaanmaak in de huid stimuleren te bekijken




Behandelingen om de collageenaanmaak in de huid te activeren en stimuleren

1) Microneedling

2) Huidverbeterende/Bindweefsel massage

3) Huidverbeterende behandeling

4) Microdermabrasie


Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Dan kan je ze hieronder bij opmerkingen plaatsen, ik beantwoord ze graag!