Voeding bij acne

Wanneer je last krijgt van acne kan dit verschillende oorzaken hebben. Officieel is het niet aangetoond dat voeding een rol speelt bij acne. Maar veel mensen krijgen bij het (teveel) eten van bijvoorbeeld varkensvlees, suikers of melk meer last van acne. Daarom is een aangepast voedingspatroon een aanrader. In dit artikel vertel ik je meer over voeding bij acne.

Acne door voeding

Een ongezonde levensstijl heeft invloed op de huid. Door ongezonde voeding heeft je lichaam het zwaar: het bloed, de nieren en lever moeten harder werken om het lichaam schoon te krijgen van de afvalstoffen uit ongezonde voeding, nicotine en bijvoorbeeld medicijnen en alcohol.


Richtlijnen voor voeding bij acne:


Suikers

Vermijd producten met een te hoge glycemische index. Dit zijn producten waarbij de bloedsuikerspiegel snel omhoog schiet (snelle suikers). Denk hierbij aan bepaalde zuivel- en graanproducten, snoep, koek, frisdrank, energydrink, vitaminedrank en fruitdrank. Een hoog suikergehalte kan van invloed zijn op acne. De “suikerpiek” in het bloed zorgt voor de aanmaak van insuline. Insuline stimuleert de productie van het hormoon: androgeen. Dit hormoon verhoogt op zijn beurt de talgproductie. Zuivel producten mogen gerust, maar let wel op de suikers in deze producten.


Zuivel

Of de huid op zuivel reageert verschilt sterk per persoon. Waar de een heftig reageert op lactose in melk heeft de ander geen last. Mocht je huid hier op reageren, kies dan eens voor producten zoals geiten yoghurt/melk/kaas of plantaardige melk en yoghurt. Deze producten bevatten minder tot geen lactose, meer essentiële vetzuren en is beter verteerbaar door het lichaam dan de producten van de koe. Uit ervaring heb ik gemerkt dat klanten vaak sterk reageren op melk en kaas, maar bijvoorbeeld geen last krijgen van kwark en yoghurt. Dit heeft te maken met het verwerkingsproces van de producten.


Chocola

Dit product is er in vele soorten en maten. Het stimuleert het gelukshormoon in het lichaam, maar eet dit met mate. Melkchocolade bevat veel suiker en lactose. Kies bij chocola voor minimaal 70% cacao. Wanneer je last hebt van acne kun je wel wat extra endorfine (gelukshormoon) gebruiken. Een acne huid kan je namelijk erg onzeker en ongelukkig maken.


Vlees en vis

Vleeswaren en eieren zijn een rijke bron van eiwitten. Ze hoeven niet te ontbreken maar kunnen wel een probleem vormen voor acne (in verband met het verhogen van de zuurgraad wat een ongunstige werking heeft op een acne huid). Probeer daarom varkensvlees en vet vlees te mijden. Het beste is om vlees zo veel mogelijk te minderen in de voeding. Mocht je toch vlees willen eten kies dan voor biologische kip- of rundvlees. Vette vis zorgt voor de goede omega-3 vetzuren. Zet deze dus op je menu, het liefst 2 keer per week!


Puur, Biologisch en lees de ingrediëntenlijsten

Kies je eten zo puur en onbewerkt mogelijk. E-nummers en andere chemische toevoegingen in voeding moeten allemaal gefilterd worden door de lever waardoor deze zwaar belast wordt. De lever krijgt moeite met het filteren en zal verzwakken. Vermijd koekjes, snoepjes en kant-en-klaar maaltijden. Lees de ingrediëntenlijst op de verpakking goed door voordat je iets in de winkelwagen gooit. Kies de kortste ingrediëntenlijst en weet wat je eet. In Biologische producten zitten meer voedingsstoffen en minder gifstoffen. Vitamines en mineralen zijn beter ontwikkeld. Maar ook hier: lees de ingrediëntenlijst. Want er zijn ook biologische suikers.


Vetten

Kies niet voor geharde vetten en transvetten. Transvetten zijn schadelijk voor de gezondheid. Dit vind je terug in verschillende bewerkte producten zoals: margarine, halvarine, koekjes, pizza's en koffiemelkpoeder. Kies in plaats van margarine voor biologische ongezouten roomboter. Roomboter is een natuurlijk, onbewerkt product en bevat vitamine A, D en E. Roomboter is mechanisch vervaardigd en niet chemisch bewerkt zoals halvarine en margarine. Avocado's zijn een goede bron van gezonde onverzadigde vetten. Avocado's werken daarnaast ontstekingsremmend.


Groentes, noten en fruit

Eet veel groentes en fruit. Dit herstelt de zuurmantel van de huid (Bij acne zien we vaak een verstoorde ph-waarde op de huid). Kies bij fruit vooral voor appels, rode en blauwe bosvruchten vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten. Eet noten, pitten en zaden. Dit werkt positief op de lever, darmen en huid. Kies vooral voor amandelen, walnoten, ongebroken lijnzaad en hennepzaad.


Brood

Kies bij brood voor volkoren of zuurdesembrood. Onze voorkeur gaat uit naar zuurdesem i.p.v. gist. Gist is niet gunstig voor de darmen (de snelle koolhydraten worden omgezet in suikers). Zuurdesem zal de darmen juist positief beïnvloeden. In plaats van brood kan er ook gekozen worden voor zilvervlies rijstwafels of spelt/glutenvrije crackers. Havermout werkt ook enorm gunstig bij acne.


Koken

Gebruik bij het bakken kokos- of palmvet. Andere vetten zijn minder goed af te breken door de lever waardoor het de hormoonhuisshouding kan verstoren. Daarnaast oxideren andere oliën bij het verhitten boven de 25 graden (oxidatie zorgt voor het vrijkomen van schadelijke stoffen en is belastend voor het lichaam). Bij kokos- en palmvet gebeurt dit niet.


Tip: Kruid het eten met Kurkuma (geel wortel), dit werkt helend op onze lever en remt ontstekingen.


Belangrijke vitamines die je in supplementvorm kan slikken

Vitamine A zorgt ervoor dat eiwit en talg niet vast komen te zitten onder de huid en het reguleert de huidcyclus. (Vitamine A is niet geschikt tijdens de zwangerschap). Vitamine C is noodzakelijk voor de vorming van nieuwe collageen en stimuleert wondheling. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de celdeling zoals in het immuun(afweer)systeem. Zink werkt kalmerend en voorkomt de groei van de Propionibacterium acnes, een bacterie die ontstekingen veroorzaakt. Vitamines kun je als supplementvorm innemen.

Drinken

Drink voldoende water. Water hydrateert het lichaam en zorgt voor een gevulde, gezonde huid. Water helpt afvalstoffen af te voeren die huidproblemen veroorzaken. Vocht is een transportmiddel voor de huid. Het transporteert voedingsstoffen naar de huid en voert de afvalstoffen weer af. Drink naast water zuivere thee zoals brandnetel of mariadistel thee.


Wil je geconcentreerd vocht binnenkrijgen? Eet dan de groentes die veel vocht bevatten zoals wortel, komkommer en rauwkost. Deze zijn veel zuiverder dan water en bevatten mineralen die je huid een oppepper geven.


Tip: Eet bij je lunch en avondeten 100-200 gram rauwkost.


Resultaat: Detox van de huid

Het kan zijn dat de huid eerst verslechtert bij aanpassing van de voeding voor je verbetering ziet. Dit komt omdat de huid en het lichaam met een ontgiftingsfase beginnen. De huid vernieuwt elke 4 tot 6 weken. Na 6 weken kun je al verbetering zien maar dit is een langzaam proces. Wanneer er verslechtering optreed kan dit een goed teken zijn: de huid is druk bezig met detoxen. Stop dus niet meteen, vaak moet de huid de afvalstoffen eerst kwijtraken voordat het verbetert.