Wat doet histaminerijke voeding bij de rode huid(problemen)?

Er wordt steeds meer bekend over de invloed van voeding bij huidproblemen. In dit artikel vertel ik je alles over histaminerijke voeding en waarom je het beter kan laten staan als je last hebt van eczeem, rosacea en/of een gevoelige huid met roodheden.

Wat is histaminerijke voeding?

Histaminerijke voeding bevat veel biogene aminen. Deze ontstaan door micro-organismen (bacteriën) die de eiwitten/aminozuren in de voeding omzetten. Door dit proces worden de Mestcellen geactiveerd en maken zij het hormoon histamine in het lichaam vrij. Dit hormoon verwijdt de bloedvaten in o.a. de huid. Bij het vrijkomen van dit hormoon kan een allergische reactie optreden, omdat histaminerijke voeding een vicieuze cirkel veroorzaakt: De histamine verwijdt de bloedvaten en ontstaat er een ontstekingsreactie als gevolg waarbij nog meer histamine vrijkomt om de ontsteking op te ruimen.

Histamine bij eczeem en rosacea Wanneer je last hebt van eczeem breek je histamine moeilijk af. Daardoor blijft de huid langer rood, voelt het warm aan, kan het geïrriteerd aanvoelen en kan het flink gaan jeuken.


Deze histaminerijke voeding kan je beter laten staan bij eczeem, rosacea en een gevoelige huid:

- varkensvlees

- lever

- rookworst

- kaas

- ansjovis - sardienen

- garnalen

- tonijn

- zalm

- zuurkool

- spinazie

- tomaat

- avocado

- ananas

- banaan

- kiwi

- aardbeien

- frambozen

- ijs

- vanille

- kaneel

- suiker

- wijn

- bier

- kant-en-klare maaltijden


Naast de histaminerijke voeding zijn deze voedingsmiddelen bekende histaminevrijmakers:

- eieren

- schaaldieren

- aardbeien

- tomaat

- spinazie

- chocolade

- vis

- ananas

- alcohol

- drop

Vitamine C Deze vitamine remt het vrijkomen van histamine in het lichaam. Door je maaltijd met vitamine C houdende groenten te combineren, rem je de activering van histamine in het lichaam.


Deze producten kan je gebruiken om de mestcellen (die histamine vrijmaken) te stabiliseren:

- Kurkuma (geelwortel)

- Theanine (Aminozuur) - Bioflavonoïden (Voor quercitine, luteoline en apigenine)

- PEA

- Omega 3 (visolie)

- Diverse kruiden Biogene aminen komen voornamelijk voor in gefermenteerd voedsel waaronder:

- Azijn

- Yoghurt

- Wijn

- Tempé

- Kaas (hoe ouder hoe meer biogene aminen) - Zuurkool

- Olijven - Sojasaus


Niet-histaminerijk eten

Histaminevrij eten is onmogelijk, maar je kan het voor een heel groot deel reduceren. Zo bevat een niet-histaminerijke maaltijd slechts 4 mg histamine tegenover een histaminerijke maaltijd à 1000 mg.

Tips

- Kies voor verse groenten en fruit. Hoe langer ze liggen hoe meer biogene aminen ze bevatten.

- Stoom je groenten in plaats van te koken.


Sinds februari 2022 ben ik begonnen met de studie voor Orthomoleculaire voedingsleer. Daaruit haal ik veel waardevolle tips voor de probleemhuiden. >> Meld je via de nieuwsbrief aan om up to date te blijven van mijn huid- en voedingsartikelen!

Wil jij meer weten over de huid? >> Lees dan de huidartikelen in mijn Blog via deze link


Vind jij mijn huidartikelen waardevol? Dan zou ik het superleuk vinden als je deze deelt met je familie en vrienden! Via onderstaande knoppen kan je dit artikel delen: